Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

На приказки около тезгяха. Форум за занаяти, методи, теория, материали свързани с ножарството.

Модератори: Djigit, Rigor Mortis

Правила на форума
Във "Майсторски форум" се обсъждат занаяти, методи, технологии, материали, свързани с изработката на ножове.
Моля, преди да бъде зададен въпрос да се прегледат съществуващите теми. Функцията "Търсене" на форума може да Ви е от помощ!
Съобщение
Автор
Аксел
Мнения: 4
Регистриран на: 27 Мар 2011, 19:01

Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#1 Мнение от Аксел » 21 Юни 2012, 09:59

Здравейте на всички,

Отскоро се занимавам с ножарство, така че моля за разбиране, ако кажа някоя глупост. :)
В момента правя дръжки и имам нужда от малко помощ за това как точно да разпробия дупка за танга на острие в дървено трупче.

Първо, трупчетата, които се продават по магазините много рядко са с идеално перпендикулярни страни, така че засега това, което правя е след като купя едно трупче на циркуляр резвам съвсем малка част от всяка от двете малки основи (откъм острието и петата), така че да знам, че те са перпендикулярни на дългите страни и че са успоредни една на друга. Успоредността ми е нужна, защото разпробивам с бормашина на стойка и като сложа трупчето на едната от малките основи на стойката на бормашината, искам да знам, че съм перпендикулярен на другата малката основа и успореден на дългите страни на трупчето.

Следващата стъпка е да пробия отвора за танга. Идеята ми е да пробия 2 или 3 дупки с дебелина 4 мм. и да изпиля дървото между тях. Да, ама практиката ми досега показва, че и най-малкото отклонение при пробиването от това да вървя успореднона дългите страни на трупчето води до това, че като вкарам острието седи на криво спрямо трупчето (я спрямо широките дълги страни, я спрямо тесните). А аз не искам да се стига до там, че да трябва да оправям това чрез шкурене. Целта ми е като вкарам острието в трупчето като го погледна от всяка от двете страни (широка, тясна), острието да е на 100% успоредно на дългите страни на трупчето. Друг проблем, който срещам е, че дори и да пробия дупките сравнително успоредни, после е много голяма вероятността по време на пиленето при съединяването им да разширя отвора в долната му част, напасвайки мястото за острието, което пак да доведе до това, че острието няма да успоредно на трупчето.

Има ли нещо, което пропускам или е просто въпрос на старание/опит и трябва просто да се действа много внимателно. Тъй като бургиите за дърво много често ми се чупеха (като стигна някъде на 4-5см. навътре в трупчето), почнах с бургии за желязо, но не ми помогна много. Другата идея, която ми дойда е да си търся фреза, така че да не трябва да пиля между двете дупки, ами директно да ги свържа.

Моля, споределете как вие го правите. Благодаря ви. :)

Аватар
gandalf
Мнения: 1278
Регистриран на: 28 Фев 2012, 15:38
Местоположение: Варна

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#2 Мнение от gandalf » 21 Юни 2012, 10:13

Поздравления за началото и пожелания за успех за продължението.
Можем ли да видим някоя картинка?
Не искам да давам технически съвети, т.к. дори и отворите в дървото пробивам на ръка. Но нявга съм работил и с машинки разни за занимания празни :D
Няма причина при работа с колонна бормашина да се получава отклонение, освен ако заготовката не е добре закрепена в челюстите. Странно е, че се чупят свредлата на такава дълбочина - или заготовката се движи, или свредлата не са добре захванати. А за каква дървесина се говори тук? Имал съм случаи при работа с дърво със силно разнородна структура да се изкривява отвора при опиране на свредлото в по-твърд участък (някои от лъчите, чвор или друго), когато е нестабилно захванато (това пък при работа на ръка е направо абонамент). Но това е само при малки диаметри. А и свредлата за дърво се водят по-добре от тия за метал в такива случаи.
Ще се радвам на още и компетентни мнения - тук има хора с огромен опит.
pedo mellon a minno

Аватар
MrSpasov
Мнения: 202
Регистриран на: 11 Окт 2010, 13:45
Местоположение: София
Обратна връзка:

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#3 Мнение от MrSpasov » 21 Юни 2012, 11:01

Пробивай по големи дупки и пълни с епоксид, защото определено пробиваш с ръчна бормашина ..
съвета за бургиите за дърво е добър.
mrspasovИзображение

magnus
Мнения: 3402
Регистриран на: 27 Юни 2009, 10:38
Местоположение: Пловдив

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#4 Мнение от magnus » 21 Юни 2012, 11:07

Като го пробиеш туй трупче идеално симетрично, така ли ще го оставяш, та чак толкова точно трябва да бъде? Ако гониш някаква идеална симетрия на шарка, или нещо такова на дръво, не знам как ще го нагодиш тогава.
На мен с въжен текстолит ми се получава идеална симетрия просто *YAHOO*... симетрия-слънце.

Аксел
Мнения: 4
Регистриран на: 27 Мар 2011, 19:01

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#5 Мнение от Аксел » 21 Юни 2012, 13:12

Страхотно, благодаря за бързите отговори. Снимки за съжаление в момента нямам, но като се сдобия с такива ще постна, проблемът е, че нямам фотоапарат.

Иначе директно по коментарите:
- различни дървета - дъб, череша, в момента с един чимшир се боря.
- за съжаление тая бормашина, с която разполагам не е колонна, а просто има стойка, като това:

<а href="http://www.profi.bg/pics/products/large ... >стойка</a>

Като сложа трупчето на плота на стойката, го хващам здраво с ръка да не мърда.

- относно бургиите - ще пробвам отново с такива за дърво, просто тея за метал с по-твърди. Бургията, като я допреш до дървото, тръгне ли ти веднъж накриво си дотам, затова взех по-твърди, които по-трудно да се огъват.

Иначе може би още малко разяснение, за да разберете по-точно с какъв пролбем се сблъсквам. След като пробия дупката в трупчето, набивам гарда в острието и то по начин, че гардът да е перпендикулярен на острието. После обаче като тръгна да лепя и вкарам танга в трупчето, а гарда легне на горната малка основа на трупчето, острието ми застава накриво спрямо гарда. Явно дупката не съм я направил както трябва, в долната част прекалено широка или нещо такова, но острието не застава идеално право.

MrSpasov, ако правя по-големи дупки и пълня с епоксид, няма ли пак да съм изправен пред същия проблем?

Magnus - наистина после мога да си оправя трупчето, но това не ми решава проблема с гарда.

Аксел
Мнения: 4
Регистриран на: 27 Мар 2011, 19:01

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#6 Мнение от Аксел » 21 Юни 2012, 13:15

Извинявайте, ето това е стойката с бормашината:

Изображение

Аватар
tinko
Мнения: 2871
Регистриран на: 13 Яну 2010, 20:57
Обратна връзка:

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#7 Мнение от tinko » 21 Юни 2012, 13:22

Менгеме на което основата и челюстите са перпендикулярни, почваш с фреза за дърво 6мм. и продължаваш със свредло 6мм. защото фрезата идва къса. по широкия отвор може да компенсира малки неточности а и смолата има по голяма площ на контакт и ще държи по здраво. На бор машина трудно се фрезова и поради луфтовете в шпиндела бяга свредлото и се получава изкривяване.
http://tinkoknives.com/ - за ножари

Аватар
gandalf
Мнения: 1278
Регистриран на: 28 Фев 2012, 15:38
Местоположение: Варна

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#8 Мнение от gandalf » 21 Юни 2012, 13:31

При мен правя обратното - първо отвора, после опашката вътре, за да видя колко е отклонението (ако има такова). Но пък отвора не е плътно по опашката, за да допуска корекции. След това изравнявам - на шкурка или с отрязване (е, после пак на шкурката). при гардовете правя същата картинка.
Изображение
Изображение

С такива междинни сглобявания можеш да следиш дали и какви отклонения има. И да ги коригираш.

Изображение

Едва ли е най-доброто, но за тия условия върши поне примитивна работа :D
pedo mellon a minno

magnus
Мнения: 3402
Регистриран на: 27 Юни 2009, 10:38
Местоположение: Пловдив

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#9 Мнение от magnus » 21 Юни 2012, 13:36

Кофти после като почне да се измята т'ва дърво, язък за толкова точност деба.

Аватар
MrSpasov
Мнения: 202
Регистриран на: 11 Окт 2010, 13:45
Местоположение: София
Обратна връзка:

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#10 Мнение от MrSpasov » 21 Юни 2012, 14:40

Аксел написа: MrSpasov, ако правя по-големи дупки и пълня с епоксид, няма ли пак да съм изправен пред същия проблем?
Ще имаш контрол, епоксида не е секундно лепило.
Относно бургиите, взимай си качествени бургии за дърво, можеш да пробваш и с бургии за "парено дърво" ли се казваше .. оф не съм в кондиция днес.
Едни такива с 2 режещи ръба само.
А с тази стойка определено имаш изместване и вибрации.
mrspasovИзображение

Аватар
VesKoz
Мнения: 877
Регистриран на: 12 Апр 2011, 16:55

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#11 Мнение от VesKoz » 21 Юни 2012, 17:24

Малко по-големи отвори и малко по-широки заготовки - друго ти не требе. :D
"Всеки го влече чуждата материа и материално деба."

Аватар
Тошко
Мнения: 1574
Регистриран на: 16 Апр 2010, 09:26
Местоположение: Бургас-Средец-за риба или в гаража търкам джелеза.

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#12 Мнение от Тошко » 21 Юни 2012, 22:16

За да не ти се чупят свредлата,вади ги от дървото на всеки сантиметър разпробит участък и ако има полепнала в каналите на свредлото стърготина я премахни.
За да не ти се кривят каналите,разпробивай дръвчето и от двете срани(от към гарда,после от към опашката)горе долу по равно,докато се срещнат каналите и тогава изпилявай.
Понякога пробивам 10см трупче със свредло за дърво 3мм по този начин и не ми се изкривяват каналите.
Пробвай и пиши как е.

Аксел
Мнения: 4
Регистриран на: 27 Мар 2011, 19:01

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#13 Мнение от Аксел » 22 Юни 2012, 09:31

Супер, мерси на всички за съветите. Уикенда ще действам и ще пиша пак за резултата *THUMBS UP*

Аватар
morbili
Мнения: 985
Регистриран на: 16 Авг 2008, 17:16
Местоположение: Карлово

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#14 Мнение от morbili » 22 Юни 2012, 21:20

Абе като цяло пробиването с ръчна бормашина е
заигравка и често те изненадва нвприятно.
Една стойчица решава проблема донякъде.
Инък настолната е най-добре-лично мнение.
"На скеитборд не можеш да внимаваш,мой човек."Едно хлапе

Аватар
iivetsa
Мнения: 783
Регистриран на: 28 Дек 2008, 22:51
Местоположение: София

Re: Методи за разпробиване на дупки в дървено трупче

#15 Мнение от iivetsa » 23 Юни 2012, 00:07

Аз съм пробвал всякакви методи за дупчене,и най добре ми се получават нещата на ръка с винтоверта ;) Има няколко дълги свредла 120-130 мм. и с тях си дупча на ръка без проблем!Разбира се,че е по добре с настолна бормашина,но на мен ми е нещо като навик,и си ги дупча ръчно!Ако има разминаване,напасвам с една малка кръгла пила,с доста сериозен чапраз,и се получават нещата ;) !Тоя номер с чупенето на бургиите,не знам как го правят някои хора??Аз досега никога не съм чупил бургия при пробиване на трупче!Чупят ми се обикновено малките размери(1,5-2,5) при пробиването на гарда ;) !Това,което е написал Тошко,за затлачването на бургиите с трици,е много важно,и ако се почистват триците при дупчене,би трябвало да няма проблеми!

Публикувай отговор