Леене на бронз

На приказки около тезгяха. Форум за занаяти, методи, теория, материали свързани с ножарството.

Модератори: Djigit, Rigor Mortis

Правила на форума
Във "Майсторски форум" се обсъждат занаяти, методи, технологии, материали, свързани с изработката на ножове.
Моля, преди да бъде зададен въпрос да се прегледат съществуващите теми. Функцията "Търсене" на форума може да Ви е от помощ!
Публикувай отговор
Съобщение
Автор
sashokoem
Мнения: 88
Регистриран на: 06 Ное 2008, 18:40

Леене на бронз

#1 Мнение от sashokoem » 14 Яну 2009, 22:14

Привет, лея си в домашни условия заготовки от бронз за гардове но готовите детайли много бързо потъмняват .Използвам стари водопроводни кранове и всичко което ми попадне от бронз,кажете какво трябва да добавя в стопилката за да остават по-светли.Ще се радвам на отговори.

Аватар
morbili
Мнения: 985
Регистриран на: 16 Авг 2008, 17:16
Местоположение: Карлово

Re: Леене на бронз

#2 Мнение от morbili » 14 Яну 2009, 22:33

В какво и как лееш заготовките?
има ли ниакаква специална особеност в това.
Предварително ли оформяш заготовката за гарда и петата
или след леенето и как?
"На скеитборд не можеш да внимаваш,мой човек."Едно хлапе

Аватар
pagoda
Мнения: 339
Регистриран на: 14 Мар 2008, 11:38

Re: Леене на бронз

#3 Мнение от pagoda » 14 Яну 2009, 22:51

В механото учехме леярство, така и не успях да надобрея. Интерсно ми беше, но преподавателя беше кофти и нямах желание да уча.

Отливките ги правехме, като се формоваше пясък в едни касетки и вътре се слага формата която искаш да отлееш, после яко трамбоване каналчета туй онуй и накрая отваряш формата за да видиш че вътре отливката ти е наполовина :D
ИзображениеИзображение

Аватар
morbili
Мнения: 985
Регистриран на: 16 Авг 2008, 17:16
Местоположение: Карлово

Re: Леене на бронз

#4 Мнение от morbili » 14 Яну 2009, 23:05

Абе то тва е горе-долу ясно,ама практиката куца :(
Едно време не ни научиха.
Мене ме учиха само на шлосерство.То лошо няма,бива,ама леенето и коването го пропуснаха :x .И сега кво?Трябва на (стари години )да питам. :(
"На скеитборд не можеш да внимаваш,мой човек."Едно хлапе

jivo.j
Мнения: 50
Регистриран на: 14 Яну 2008, 19:49
Местоположение: варна

Re: Леене на бронз

#5 Мнение от jivo.j » 14 Яну 2009, 23:35

[quote="sashokoem"кажете какво трябва да добавя в стопилката за да остават по-светли.[/quote]
алуминии и цинк ще променят цвета ,но и качествата към по-лошо.

Аватар
Baian
Мнения: 326
Регистриран на: 12 Юни 2007, 17:35
Местоположение: Kaiserslautern Germany
Обратна връзка:

Re: Леене на бронз

#6 Мнение от Baian » 14 Яну 2009, 23:51

Не знам от какъв материал са старите кранове ,можеш да добавиш калай! или най добре бъркай си сам бронз от калай и мед ,може да се добавя и олово ако няма да е за нещо което ще допира храна ! 8х1 мед хкалай е сплав която се ползва най много.
Още няколко уточнения :ако добавиш алуминий ще получиш нещо като ЦАМ а ако добавиш цинк нещо от сорта на Месинга, пак казвам нямам представа от какво са крановете може и да са от месинг!
Bloðvítnir-Die das Blut bezeugen können

дядоБлаго
Мнения: 2605
Регистриран на: 09 Юни 2007, 19:50

Re: Леене на бронз

#7 Мнение от дядоБлаго » 15 Яну 2009, 02:44

квото и да добавиш пак ще потъмнее :D материала от кранове си е много добър.просто като извадиш и шлаифаш ,или полираш отливката(преди това я топни в разредена азотна да я езваш да светне) я пръсни с лак за метал.така ще си остане "златна" докато лака не падне.
единственото и достатъчно условие за да повярваш на нечии глупости е ти да си по-тъп от този който ги е казал.

http://diadoblago.ucoz.net

jivo.j
Мнения: 50
Регистриран на: 14 Яну 2008, 19:49
Местоположение: варна

Re: Леене на бронз

#8 Мнение от jivo.j » 15 Яну 2009, 14:48

Baian написа:най добре бъркай си сам бронз от калай и мед
за информация цена за килограм:
мед -около 10 лв
калай -около 30 лв
бронз - около 20лв вторичен - около 6 лв
месинг - около 10 лв вторичен - около 6 лв
крановете обикновено ги правят от месинг .ако са никелирани употребата им е още по- неприятна .
стопилката ври ,големи шупли в отливките, различни цветове и пластичности .

sashokoem
Мнения: 88
Регистриран на: 06 Ное 2008, 18:40

Re: Леене на бронз

#9 Мнение от sashokoem » 15 Яну 2009, 14:52

Привет отново,относно това как лея бронза,научих всичко по метода проба грешка.Първо си направих пещ от огнеупорни тухли която слагам върху оджака като има капак от същите тухли,пълня я с ковашки въглища и в тях слагам балаванката която е от желязо с дебелина 7мм.Първите ми опити бяха пълен провал единия път просто не отстраних шлаката и отливката стана смес от бронз и боклуци,следващия път излях в форма от алуминий ,алуминият просто се разстопи и всичко изтече на земята.Накрая овладях процеса но опитите бяха много.Важно е формата в която се лее метала да е много топла предварително защото ако е студена когато започнеш да сипваш първото количество моментално се втвърдява и си получават шупли между него и останалото количество.Аз лея в метални кръгли форми които слагам в пеща и когато бронза е готов ги слагам върху горещите тухли изливам в тях за да не изстиват бързо после ги оформям на шмиргела . Сега мисля нещо по-добро,ако намеря каолин може да се направи точна форма на детайла от пчелен восък,да се потопи в сместа от каолин да се сложе да се изпече при което восъка изтича и остава кухина с точните размери на детайла в която изсипваш материала.

Аватар
sa4mo
Мнения: 3094
Регистриран на: 03 Юли 2007, 11:25
Местоположение: Бургас, 0888 206 918, 0897 027 107

Re: Леене на бронз

#10 Мнение от sa4mo » 15 Яну 2009, 17:20

Айде,и аз да фърля моите 5 копейки :lol: Лял съм много(цветно,имам пред вид,даже благородно).Основни принципи:
1.Предварително загряване на кокилата(когато е метална формата-най-общо се казва тъй)или касетката с леярска пръст.
2.Когато се лее в кокила,тя да е от матрЯл с по-висока точка на топене от отливания.
3.Също,когато се лее в кокила-да се осигури отделящ слой м/у нея и отливката-препоръчвам опушване със свещ,или тих(мазен)пламък на оксиженя.
4.За леярска пръст(самоделна)успешно съм ползвал смес в съотношение-едно къмто кесим :oops: от пресят силициев пясък и шамотна пръст за зидане и измазване на печки.За да спече добре формата,се добавя сол(пак в предното съотношение :lol: )Важно е пръстта да е възможно най-ситнозърнеста(при по-фино леене) и да се трамбова добре при полагане на модела в нея.А..и да се овлажни с водица,но слабо,добре става с ръчен пулверизатор(от препарат за чистене на прозорци)
Засега-толкоз,който има въпроси-ша отговарям,със здраве!
Когато човек е глупав,то това е задълго...и когато не знае колко много неща са невъзможни - почва...и ги прави...
Всеки се ражда като другите, обаче умира като себе си
Изображение
http://sa4moknives.wordpress.com/

sashokoem
Мнения: 88
Регистриран на: 06 Ное 2008, 18:40

Re: Леене на бронз

#11 Мнение от sashokoem » 15 Яну 2009, 19:07

А как правиш калъпа в пясъка,и слага ли се някакво лепило за да се втвърди той?

Аватар
sa4mo
Мнения: 3094
Регистриран на: 03 Юли 2007, 11:25
Местоположение: Бургас, 0888 206 918, 0897 027 107

Re: Леене на бронз

#12 Мнение от sa4mo » 16 Яну 2009, 10:53

sashokoem написа:А как правиш калъпа в пясъка,и слага ли се някакво лепило за да се втвърди той?
Спойката на пясъка в касетката се осигурава от солта,доброто трамбоване,и последващото загряване на сичкото туй преди отливането.Модела,от който ще се лее, трябва да е от материал,издържащ най-малко на трамбоването(т.е.може да е дърво,пластмаса,метал).А,това е ВАЖНО!-Касетката е от ДВЕ половини,на границата м/у тях се явява т.нар.делителна линия на отливката.Ако модела има поне една сравн.права равнина,се опростява много калъпенето(щото в едната половина на касетката на практика няма кухина,а е равна).Ако обаче няма-процедира се така:едната половина на касетката се пълни с пясък,леко се трамбова,набива се модела до някъде,досипва се пясък,наново добре трамбоване и изравняване.Сега е ВАЖНО: всичкото туй се наръсва със СУХА ФИНО ПРЕСЯТА огн.пръст,за да създаде фин отделителен слой м/у двете половини.Поставя се горната половина на касетката,досипва се ВНИМАТЕЛНО пясък,следва трамбоване и изравняване.Много Фнимателно :lol: се разделят двете половини на касетката,при което модела остава обикновено в долната,ама не винаги :mrgreen: После същия се вади(при което най често кухината се обрушва :oops: ,ако не е добре трамбован пясъка,или не е достатъчно влажен)..Е,и после се копае т.нар."леек"-улея,по който ще се ливне метала.Формова се с ножче,шпатулка идр.под.-в двете половини и със фуниевидна форма,събират се двете части на касетката,стягат се м/у две твърди повърхности,и се сушат, а после и загряват.До тук ясно ли е?Със здраве!
Когато човек е глупав,то това е задълго...и когато не знае колко много неща са невъзможни - почва...и ги прави...
Всеки се ражда като другите, обаче умира като себе си
Изображение
http://sa4moknives.wordpress.com/

Аватар
pagoda
Мнения: 339
Регистриран на: 14 Мар 2008, 11:38

Re: Леене на бронз

#13 Мнение от pagoda » 16 Яну 2009, 11:47

Дедо Сачмо, направо ме върна в механото в час по леене :D Абе голяма мъка беше, натъпчеш пясъка малко повече отливката наполовина, мааалко по рехав го оставиш, все едно пък термити са я яли :D малко ако е в повече мокър същата работа, ако пък е сух срутва се докато лееш...абе друго си е с пиличката и шублера :)
ИзображениеИзображение

Аватар
sa4mo
Мнения: 3094
Регистриран на: 03 Юли 2007, 11:25
Местоположение: Бургас, 0888 206 918, 0897 027 107

Re: Леене на бронз

#14 Мнение от sa4mo » 16 Яну 2009, 15:10

Ааа,pagoda...и аз съм цоцал от сладкото-хептен друго си е центробежното или вакуумното-в гипсови калъпи с восъчни модели...ама нъл требе да се усвои простичкото,пък тогаз по-сложното :lol: Па и кой ша седне да кичи "елхичка"от восъчни модели на гардове или задтилъци, то туй е оправдано за промишлено производство.Пък ний, "болните" - най-ни е сладко с пиличката и шЕкурката,и накрая калемчето...ама хади,че мноо се разприказвахме :wink:
Когато човек е глупав,то това е задълго...и когато не знае колко много неща са невъзможни - почва...и ги прави...
Всеки се ражда като другите, обаче умира като себе си
Изображение
http://sa4moknives.wordpress.com/

sashokoem
Мнения: 88
Регистриран на: 06 Ное 2008, 18:40

Re: Леене на бронз

#15 Мнение от sashokoem » 16 Яну 2009, 17:16

Прав си sa4mo ,аз затова правя кръгли отливки и после с пиличката,а за старите кранове наистина мислех че са от бронз а те били месинг.С уважение.

Публикувай отговор